Els aparells que participen a la nutrició són el digestiu, el respiratori, el circulatori i l'excretor.
Ací tens una animació on es mostra com els diferents aparells participen a la nutrició:
Aparells implicats que participen en la nutrició
Altra animació amb els aparells que hi participen
Ací tens una animació on es mostra com els diferents aparells participen a la nutrició:
Aparells implicats que participen en la nutrició
Altra animació amb els aparells que hi participen
Fes aquesta activitat: òrgans de cada aparell
A continuació, enllaços a la pàgina de l'IES Camp de Morvedre que corresponen a cadascun dels aparells:
A continuació, enllaços a la pàgina de l'IES Camp de Morvedre que corresponen a cadascun dels aparells:
APARELL DIGESTIU
Comença fent, per familiaritzar-te, aquestes activitats en línia.
4.
Cita els òrgans que formen part de l'aparell digestiu, per ordre. Tots
seguixen un ordre? És a dir, l'aliment passa d'un òrgan al següent, en
tots els casos?
5. Quins elements trobem a la boca? Quina part de la digestió hi té lloc? Què li succeïx a l'aliment a la boca?
6.
L'aparell digestiu està format pel tub digestiu i per les glàndules
annexes. Per què es fa aquesta diferenciació? Si a la pregunta 4 no va
quedar clar quins òrgans formen part d'aquests dos components, fes ara
una llista d'òrgans, separant els del tub digestiu i les glàndules.
7. Descriu els diferents òrgans que formen part de l'aparell digestiu. Si, en algú, hi trobem diferents parts, especifica-ho.
8.
La digestió completa d'un aliment comprén uns processos que conformen
la digestió mecànica o física i uns altres que són la digestió química.
Explica a què ens referim quan parlem de la digestió física.
9. La digestió química és més complexa. Explica en què consisteix i com es du a terme.
10.
Fes un llistat de tots els òrgans del tub digestiu i explica què
succeïx en cadascun d'ells. Has de dir quin procés mecànic hi té lloc,
quines substàncies s'hi produeixen, què li passa a l'aliment a eixe
òrgan, com es diu l'aliment (que ja no ho és) en passar per l'òrgan.
11. Fes ara una llista amb les glàndules annexes, explicant quines substàncies produeixen, per a què servixen, on es vessen.
APARELL RESPIRATORI
Animació amb l'intercanvi gasós
APARELL CIRCULATORI
Ací tens enllaços que et seran útils per a estudiar i comprendre l'aparell circulatori.
Animacions circulatori
Animació del sentit de la circulació per venes i artèries
Artèries i venes del cos; anatomia dels vasos sanguinis
Animació dels circuits menor i major
Més circulació menor i major
Més encara
Joc sobre la circulació major i menor
Batec cardíac: bombeig del cor.
Repàs circulatori, amb animacions i exercicis interactius
Guió del tema per a treballar-lo de manera autònoma:
→ Cal que tots els dibuixos porten títol i estiguen pintats i rotulats.
→ Com més t'esmeres, t'esforces i t'entretingues fent els
esquemes i els dibuixos, més fàcilment ho aprendràs. Si
ho fas ràpid, sense cura, sense prestar-hi atenció, no et servirà
de res.
1. EL MEDI INTERN I LA SANG
1. Definició de medi inter.
2. Com intervé el medi intern en la nutrició de les cèl·lules?
3. Fes les activitats 2, 3 i 4 del llibre.
4. Copia el dibuix de l'activitat 5 i fes la dita activitat. Esmenta,
a més, les substàncies que passen de les cèl·lules a la sang i
les que passen de la sang a les cèl·lules; representa-les totes
al dibuix.
5. Fes un esquema amb els components de la sang. Averigua
quina és la funció dels blòbuls blancs i afegix-la-hi.
6. Esmenta les funcions de la sang.
7. Completa el quadre següent:
Grups
sanguini
|
Tipus
de proteïna a superfície d'eritròcits
|
|
A
|
A+
|
|
A-
|
||
B
|
B+
|
|
B-
|
||
AB
|
AB+
|
|
AB-
|
||
0
|
0+
|
|
0-
|
2. LA CIRCULACIÓ DE LA SANG Per a realitzar el transport de substàncies, cal: - Un vehicle, com ara els vagons del tren → sang - Unes vies de comunicació, com ara els raïls del tren → vasos sanguinis - Un motor que impulse, com ara la locomotora → cor 8. Quins elements necessita l'aparell circulatori per a realitzar el
transport de substàncies?
9. Fes un esquema amb les característiques dels vasos sanguinis.
10. Com solen anomenar-se els vasos sanguinis que porten sang
a un òrgan i que l'en retira?
11. Fes l'activitat 8 del llibre.
12. Copia el dibuix que representa com són els vasos sanguinis
(no cal la part de baix, amb els detalls de les seues parets).
2.2 El cor
13. Descriu el cor: com en són les parets, com n'està dividit i com
es diuen les seues parts.
14. Quin paper juguen les vàlvules? Quines vàlvules n'existixen i
on es troben?
15. Explica quins vasos sanguines arriben al cor i quins n'ixen. A
quin lloc arriben o de quin lloc partixen, i com es diuen.
16. Retalla aquest dibuix del cor i munta'l. Posa els noms
corresponents, tant a la part externa com a la interna. Hi estan
totes les vàlvules? Si no és així, completa el dibuix.
17. Què és el batec cardíac? I la freqüència cardíaca? Quina és
la freqüència en repós?
18. Explica per què tenim pols que podem detectar a la monyica,
per exemple. A què correspon eixe pols, què n'és?
19. Per què el nombre de pulsacions correspon amb la freqüència
cardíaca?
20. Les cavitats del cor realitzen dos tipus de moviment. Tots
dos junts formen el batec cardíac. Explica en què consistixen eixos dos
moviments.
21. Descriu com es mouria una gota de sang que entre al cor por
la vena cava, tenint en compte eixos moviments del cor descrits.
Fes el mateix
amb una gota de sang que entrara per les venes pulmonars. És a dir, descriu el
batec cardíac i com mou la sang pel seu interior.
22. Fes un dibuix esquemàtic del cor i assenyala amb fletxes el
recorregut d'una gota de sang que procedeix del pulmó dret. Fes el mateix amb
una altra gota que entra al cor per la vena cava superior.
23. Fixa't en el dibuix del cor. Són iguals les parets del
ventricle esquerre i les del dret? Per què penses que pot ser?
2.3. Els circuits sanguinis
24. A l'ésser humà hi ha dos circuits sanguinis, que conformen
dos circulacions: major o sistèmica i menor o pulmonar. Explica quins
recorreguts fa cadascuna d'elles i els seus objectius.
24. La circulació humana té tres característiques; quines en
són? Explica què significa cadascuna d'elles.
25. Fes l'exercici 53 del llibre.
26. Realitza un dibuix esquemàtic que mostre els dos circuits
sanguinis, amb els òrgans als que arriba la sang en cadascun d'ells.
27.
Contesta les següents preguntes respecte al dibuix:
a. Són correctes les fletxes que indiquen la direcció de la
sang? Explica la raó.
b. Quins vasos sanguinis corresponen a cada lletra?
c. Quins d'eixos vasos sanguinis porten sang oxigenada?
d. Quines porten sang desoxigenada?
e. Quina part del cor impulsa la sang en cadascun dels circuits?
(Dibuix extret del llibre de Santillana Avanza).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tens algun dubte, algun comentari que vulgues fer?